Museumtram Amsterdam

Droom jij van de theaterschool Amsterdam?

Geplaatst op

Zou jij het super gaaf vinden om naar een theaterschool Amsterdam te gaan? Heel begrijpelijk, want acteren is echt een droomberoep voor velen. Als jij ook graag carrière als acteur of actrice wilt maken dan is een HBO acteeropleiding precies wat je nodig hebt. Het lastige daaraan is echter dat het heel lastig is om daar aangenomen te worden. Van de vele honderden aanmeldingen nemen ze er jaarlijks doorgaans slechts een tiental aan. Als jij zeker wilt weten dat je daar tussen zit kun je je dus beter goed voorbereiden. Hoe je dat doet lees je in deze blog!

Voorbereiding op de theaterschool in Amsterdam

Als jij zeker wilt weten dat je wordt aangenomen op die theaterschool in Amsterdam zou je kunnen overwegen een geschikte vooropleiding te volgen. In zo’n vooropleiding leer je de basis van alle technieken die je gaat tegenkomen op de HBO opleiding. Je gaat bijvoorbeeld improviseren en aan de hand van jouw verbeelding en fantasie een scène acteren. Dit is moeilijker dan het lijkt, voornamelijk doordat je je schaamte en onzekerheid moet loslaten. Improviseren op toneel gaat in het begin nooit perfect, maar hoe vaker je het doet, hoe beter je erin wordt. Daarom is het zo belangrijk er uitgebreid mee te oefenen als je naar de theaterschool in Amsterdam wilt.

Verbeelden en een personage neerzetten

Naast improviseren moet je natuurlijk ook geregeld acteren volgens een script, waarbij je een specifiek personage neer moet zetten. Een hele oude, chagrijnige man bijvoorbeeld, of een vrouw die ontzettend verliefd is. Kunnen kunnen random personages zijn, maar ook mensen die zeer specifiek worden beschreven. Jij zult daar een interessant personage van moeten maken waarmee je je publiek vermaakt. Hoe meer fantasie, lef en inlevingsvermogen je hebt, hoe beter je daartoe in staat zult zijn. Op die theaterschool in Amsterdam leer je dat, maar ook op een vooropleiding ga je al heel veel oefenen met allerlei verschillende personages. Doordat je je elke dag in een ander persoon en verhaal moet inleven zul je merken dat je ontzettend snel groeit, en dat zou je zonder opleiding echt niet voor elkaar kunnen krijgen.

Is het acteervak iets voor jou?

Als je ervan droomt om acteur of actrice te worden is het belangrijk dat je beseft dat het geen gemakkelijk vak is. Je wordt heel erg met jezelf geconfronteerd tijdens de lessen, voornamelijk doordat je letterlijk emotie moet gaan uitbeelden. Dit kan herinneringen oproepen die iets met je doen, en je moet sterk in je schoenen staan om daar tegen te kunnen. Je eigen gevoelens en emoties durven tonen is dus ook een must voor als je naar de toneelschool in Amsterdam wilt. Heel onzekere of timide studenten zullen het niet redden, puur door hun persoonlijkheid.

Denk jij dat je alles in je hebt om een goede acteur of actrice te worden? Dan kun je je natuurlijk direct aanmelden voor een HBO toneelopleiding, maar je kunt ook eerst een vooropleiding doen bij Vooropleiding Theater Amsterdam. Dan leer je alvast de basis van het acteren, en sta je veel sterker als je daadwerkelijk auditie voor de toneelschool in Amsterdam wilt doen.